با قیمت جدید خودروهای داخلی در بازار چه گزینه های مدرن تر چینی میتوان یافت؟

این روزها بازار خودرو کشور با نوسانات زیادی روبرو شده است ، بعد از افزایش بی رویه قیمت خودروهای وارداتی که عملا انها را از دسترس خارج نمود ، نوبت به خودروسازان داخلی رسید و مشکلات تحریم ، نقل و انتقال و کمبود قطعه در تولید ،در کنار دست های سود جو و سوء استفاده گر باعث شده تا خودروهای داخلی که در توان خرید اقشار متوسط جامعه بودند نیز کم کم از دسترس خریداران خارج گردند.
اما بین قطب خودروسازان داخلی و خودروهای وارداتی ، قطب سومی نیز وجود دارد ، قطبی که در طول این سالها به خوبی توانست خلاء را شناسایی کند و محصولاتی به روزتر و مدرن تر نسبت به خودروسازان داخلی تولید نماید که در برخی موارد به خودروهای وارداتی نزدیکتر بودند، محصولات چینی بود ، چینی ها با احدات خط تولید در ایران ، مطالعه بازار ، درک نیاز و خواسته مشتری ،توانستند در مدتی کوتاه سهم مناسبی از بازار را از آن خود نمایند و جای پای خود را در بازار تثبیت نمایند.
حال باید دید در شرایط فعلی بازار چه اتفاقی رخ داده است ؟ با جهش قیمت خودروهای وارداتی عملا قیمت غیر منطقی انها و از سوی دیگر ممنوعیت عرضه آنها باعث گردید تا بخش عظیمی از تقاضای این خودروها به سوی محصولات لوکس چینی سوق یابد،عملا در طول ماه های اخیر گردانندگان اصلی بازار تولید کنندگان داخلی و چینی ها بودند ، از سوی دیگر شرکت های پژو-سیتروئن-رنو- هیوندای که در ایران به دنبال تولید و برنامه های گسترده بودند بار دیگر تحت تاثیر فشارهای بین المللی بازار ایران را ترک نمودند ،در حالی که در حال عرضه محصولات جدید بودند و به یکباره با مشکل تحویل و افزایش نجومی قیمت روبرو شدند.طوری که گفته میشود بسیاری از خودروسازان داخلی امکات تحویل محصولات خود را حتی تا چند سال اینده نخواهند داشت.
حال میتوان چنین گفت که دوباره قرعه بنام چینی ها افتاده است ، اما اینبار حضور انحصاری چینی ها با شرایط تحریم های ابتدای دهه ۹۰ به طور کلی متفاوت میباشد ،بلکه در سالهای اخیر چینی ها به جد کیفیت ، تنوع و طراحی و مهندسی خود را بهبود بخشیدند ، به طور مثال اگر قدیمی ترین شرکت چینی که به بازار کشور وارد گردید یعنی چری که لقب بزرگترین صادر کننده خودرو از کشور چین را لقب میکشد مثال زنیم ، به خوبی میتوان این روند تغییر را مشاهده نمود ،از تولید نسل اول ام وی ام ایکس ۳۳ تا خودروی تیگو۷ در حال ، رمز موفقیت چری و مدیران خودرو را میتوان تولید خودروهایی زیبا ، با کیفیت معقول و قیمت مناسب و تنوع سگمنت بندی انها دانست ، در شرایط فعلی بسیاری از خودروهای داخلی با ظاهر یا پلت فرم قدیمی چون پژو ۲۰۷ ، رنو ساندرو یا دنا پلاس توربو با محدوده قیمت نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان به فروش میروند که دقیقا هم قیمت خودروهای مدرن و به روز شرکت مدیران خودرو چون ام وی ام ایکس ۲۲ و او وی ام ایکس ۳۳ و اریزو ۵ توربو میباشد که به لحاظ طراحی و آپشن اختلاف زیادی وجود دارد ،قطعا انتخاب این قبیل خودروهای چینی میتواند برای مشتریان ارزش بیشتر در خرید ایجاد نماید و این زنگ خطر بزرگ را برای خودروسازان داخلی به صدا در می اورد .
این افزایش قیمت خودروهای داخلی در بازار قطعا وزنه را به سمت چینی ها سنگین خواهد نمود
نویسنده : بابک صدرایی