خودروسازان تراز اول جهانی رویه نه چندان دل‌چسبی را در پیش گرفته‌اند! استفاده از پیشرانه‌های کم‌حجم اما مجهز به سیستم‌هایی همچون توربوشارژر و سوپرشارژر که توان و قدرت بالا را با مصرف سوخت کم ترکیب کرده‌اند. این روند چندی است که در کشور ما نیز دیده می‌شود و اکثر محصولات جدید علی‌الخصوص محصولات چینی از پیشرانه‌های کم‌حجم توربو استفاده می‌کنند. هرچند، مشتریان سنتی همچنان به حجم موتور به عنوان یک فاکتور کلیدی نگاه کرده و زمانی که می‌شنوند خودرویی حجم موتور کمی دارد با انتقاد از کنار آن رد می‌شوند! بگذریم.
ام جی یکی از قدیمی‌ترین برندهای بریتانیایی است که دست سرنوشت آن را به سرزمین چینی‌ها و زیر چتر سایک موتور کشانده است. بحث و مجادله‌های فراوانی درباره انگلیسی یا چینی بودن این برند صورت گرفته اما هدف ما چیز دیگری است. ام جی در ابتدا توسط مدیا موتورز عرضه می‌شد اما هم‌اکنون شرکت آذویکو در آذربایجان شرقی است که وظیفه مونتاژ سدان تازه نفس ام جی ۳۶۰ توربو را بر عهده گرفته است.
در طرف دیگر یکی از قدیمی‌ترین برندهای چینی حاضر در بازار کشورمان قرار دارد. قطعاً چری چین را می‌شناسید. بازوی ایرانی این شرکت یعنی مدیران خودرو طیف کاملی از محصولات این شرکت، از ام‌وی‌ام ۱۱۰ گرفته تا تیگو ۷ را عرضه می‌کند. چری یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان چینی بوده و به همراه MVM بزرگ‌ترین خودروساز بخش خصوصی نیز محسوب می‌شود.
ابتدا به بحث طراحی می‌پردازیم. ام جی ۳۶۰ توربو به خودی خود دارای طراحی متناسبی است اما زمانی که آن را در برابر آریزو ۵ توربو قرار دهیم این حریف خواهد بود که دست برتر را خواهد داشت. ۳۶۰ توربو چهره محافظه‌کارانه و به دور از هیجان را داشته و این امر در نمای عقب بارزتر است؛ اما در مقابل آریزو ۵ توربو است که کاراکتر خاص محصولات چری به خصوص جلوپنجره و خط میانی آن را داشته و از این نظر برتر است.
طراحی داخلی هر دو خودرو خوب از کار درآمده و ایرادی را در این بخش نمی‌توان به آن‌ها وارد کرد هرچند شاید برخی افراد کابین آریزو ۵ توربو را هماهنگ‌تر بدانند. ارگونومی خوب از جمله نقاط مثبت کابین ام جی است درحالی‌که آریزو ۵ توربو نیز طراحی یکدست و هماهنگی دارد. البته از نظر کیفیت متریال بکار رفته نباید انتظار خیلی زیادی را در این بخش داشته باشید.
ام جی ۳۶۰ توربو دارای یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱٫۵ لیتری توربو است که خروجی آن به ۱۳۰ اسب بخار و گشتاور آن نیز به ۲۱۰ نیوتون متر می‌رسد. مهم‌ترین نکته درباره ۳۶۰ توربو به گیربکس آن مربوط می‌شود که از نوع ۶ سرعته اتوماتیک و ساخت شرکت معتبر و نام‌آشنای آیسین می‌باشد. پیشرانه و گیربکس این خودرو هماهنگی کاملی با یکدیگر نشان می‌دهند و کلیت قوای محرکه یکی از نقاط قوت ام جی ۳۶۰ توربو می‌باشد.
در طرف مقابل آریزو ۵ توربو قرار دارد. این خودرو در ابتدا با پیشرانه ۱٫۵ لیتری تنفس طبیعی عرضه می‌شد که به خاطر قدرت و شتاب کم با استقبال چندانی مواجه نشد و به همین خاطر چری نسخه توربوی آن را عرضه کرد. آریزو ۵ توربو دارای قلب آهنین ۱٫۵ لیتری توربو با قدرت ۱۴۵ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتون متری می‌باشد. این نیرو از طریق یک گیربکس ۷ سرعته CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود که شاید افراد زیادی این نوع گیربکس را نپسندند.

یکی از مهم‌ترین دلایل خرید خودروهای چینی امکاناتی زیادی است که در برابر مبلغ پرداختی ارائه می‌کنند. ام جی ۳۶۰ توربو از تجهیزاتی همچون سانروف برقی، صندلی‌های چرمی، دیلایت، سیستم تهویه مطبوع، صفحه‌نمایش ۸ اینچی لمسی، ارتباط بلوتوث، آینه‌های جانبی برقی راهنما و گرم‌کن دار و… بهره می‌برد. همچنین از جمله تجهیزات ایمنی این خودرو می‌توان به کسب ۵ ستاره ایمنی از C-NCAP چین، ۲ کیسه هوا، حسگرهای پارک و دوربین دنده‌عقب، ABS، EBD، ESP، پایش باد لاستیک و… اشاره کرد.

چری آریزو ۵ توربو نیز در بحث تجهیزات با دست کاملاً پر وارد میدان شده است. این خودرو دارای کی‌لس استارتر، دیلایت، کروز کنترل، سانروف برقی، صندلی‌ها و غربیلک فرمان چرمی، صفحه‌نمایش ۷ اینچی، سیستم صوتی با ۶ بلندگو و…

آریزو ۵ در بحث ایمنی کمی بهتر عمل نموده به گونه‌ای که توانسته از C-NCAP تعداد ۵ ستاره ایمنی دریافت کرده و البته از ۶ کیسه هوا، ABS، کنترل کشش، ESP، کمک به حفظ خودرو در سربالایی و… سود می‌برد.

نهایتاً به بحث قیمت و خدمات پس از فروش می‌رسیم. ام جی ۳۶۰ توربو هم‌اکنون قیمتی حدود ۷۶ میلیون تومانی دارد درحالی‌که چری آریزو ۵ توربو با برچسب قیمتی ۸۸٫۵ میلیون تومانی خودنمایی می‌کند بنابراین از این نظر اختلاف قیمت قابل‌توجهی بین هر دو خودرو وجود دارد؛ اما شاید پاشنه آشیل ام جی خدمات نه چندان گسترده آن باشد که طبیعی هم هست زیرا آذویکو شرکت تازه‌کاری بوده و در حال گسترش شبکه خدمات خود می‌باشد؛ اما چری نسبت به حریف خود خدمات پس از فروش بهتری دارد که به لطف تعداد نمایندگی‌های بیشتر حاصل شده است.

از آنجایی که عملکرد و ابعاد هر دو خودرو و البته کیفیتشان نیز در یک سطح و نزدیک یکدیگر می‌باشند بنابراین انتخاب بین این دو خودرو به چند فاکتور محدود می‌شود. اگر فاکتور اصلی برای شما مبلغ پرداختی است شاید بهتر باشید به سمت ام جی حرکت کنید اما اگر بحث خدمات پس از فروش نگرانی عمده شماست آریزو ۵ توربو از این نظر بهتر خواهد بود.