تیگو 8 کلاسیک نسخهای کمتر شناختهشده از شاسی بلند لوکس و جدید شرکت مدیران خودرو محسوب میشود که در مجامع مختلف کمتر به آن پرداخته شده و مشخصات آن برای بسیاری مشتریان تقریبا ناشناخته باقی مانده است. از همین رو در این مقاله به معرفی فونیکس تیگو 8 کلاسیک مدیران خودرو میپردازیم.
معرفی تیگو 8 کلاسیک
مدتی پیش شرکت مدیران خودرو از برند فونیکس جهت عرضه خودروهای نسبتا لوکس چری در ایران پرده برداشت. در این بین محصولاتی همچون تیگو ۸ پرو، تیگو ۷ پرو و آریزو ۶ پرو به صورت رسمی رونمایی شدند و اخبار فراوانی از هرکدام آنها در رسانههای مختلف بازنشر شد. اما در این میان ظاهرا شرکت مدیران خودرو یک نسخه ارزانتر با قوای فنی متفاوت از تیگو ۸ پرو را به فهرست محصولات خود اضافه کرده که متاسفانه خبررسانی جامعی پیرامون آن صورت نگرفته و بسیاری از مشتریان شاید از وجود این شاسی بلند مدیران خودرو تقریبا بیاطلاع باشند.
به هر حال همانطور که اشاره کردیم تیگو 8 کلاسیک یک نسخه ارزانسازی شده از نسخه مدل تیگو ۸ پرو بهحساب میآید که هم در بخش قوای فنی و هم از لحاظ آپشن های رفاهی- ایمنی نسبت به مدل پریمیوم تفاوت دارد. اما از لحاظ نمای بیرونی به جز نوشته روی درب صندوق و حذف مه شکن جلو، اختلاف قابل توجه دیگری میان این دو مدل دیده نمیشود.
درون کابین اختلافات بیشتری بین این دو نسخه از شاسی بلند جدید مدیران خودرو مشاهده میشود. در اینجا دیگر اثری از نمایشگرهای به هم چسبیده مالتی مدیا و صفحه کیلومتر به چشم نمیخورد و نمایشگر جداگانه برای هر یک از این بخشها در نظر گرفته شده که سایز آنها نیز کوچکتر از مدل قبلی است. اهرم تعویض دنده تغییر کرده و پنل لمسی تصویری سیستم مالتی مدیا جای خود را به یک پنل به رنگ پیانو بلک و شامل دکمههای فیزیکی داده است. غربیلک فرمان نیز تا حدود تغییر کرده و حالت سادهتری پیدا کرده است.
مشخصات فنی تیگو 8 کلاسیک
برخلاف فونیکس تیگو ۸ پرو که از پیشرانه ۱.۶ لیتری TGDi به قدرت ۱۹۷ اسب بخار و گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه نیروی مورد نیاز خود را تامین میکند، مدل کلاسیک به سراغ یک پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ رفته و حداکثر قدرت آن برابر با ۱۷۰ اسب بخار به اضافه ۲۳۰ نیوتن متر است. این پیشرانه با گیربکس اتوماتیک سی وی تی ۹ سرعته که در محصولاتی همچون تیگو هفت پرو و آریزو ۶ حضور دارد، نیروی خود را به محور چرخهای جلو انتقال میدهد. جالب است بدانید که پیشرانه تیگو ۸ پرو برای بازار ایران چندان جدید نیست و این موتور ۲ لیتری توربوشارژ قبلا در مدل تیگو ۵ توربو به کار رفته بود.
در مورد مولفه های فنی تیگو ۸ کلاسیک نظیر شتاب، بیشترین سرعت و مصرف سوخت به طور رسمی اطلاعاتی به دست ما نرسیده است، اما با توجه به ابعاد خودرو و مشخصات پیشرانه و گیربکس میشود حدس زد که شتاب صفر تا صد این محصول تقریبا چیزی بین ۱۱ تا ۱۱.۵ ثانیه باشد. بیشترین سرعت آن نیز احتمالا معادل ۱۸۰ کیلومتربرساعت است و میانگین مصرف سوخت این خودرو نیز چیزی در حدود ۷.۵ تا ۸ لیتر در هر صد کیلومتر برآورد میشود.
خودرو | تیگو 8 کلاسیک |
موتور | 2.0L توربوشارژ- D4T20 |
گیربکس | CVT اتوماتیک 9سرعته |
قدرت موتور (HP/RPM) | 170/5500 |
گشتاور(N.M/RPM) | 230/1750-4000 |
شتاب 0-100 | 12 |
بیشتربن سرعت | – |
مصرف سوخت(L/100KM) | 7.5-8 |
وزن(KG) | 1541 |
گنجایش محفظه بار(لیتر) | 889-1930 |
آپشن های تیگو 8 کلاسیک
تفاوت تیگو 8 پرو پرمیوم و تیگو 8 کلاسیک صرفا در بخش فنی خلاصه نمیشود، زیرا مدیران خودرو تصمیم گرفته با حذف بسیاری از آپشن های نسخه پرمیوم، قیمت تیگو ۸ کلاسیک را تا حدودی مقرون بهصرفهتر کند. در این راستا باید بدانید که تیگو ۸ کلاسیک فاقد برخی امکانات نسخه پرو است که در ادامه به آنها اشاره کردهایم:
حافظه صندلی راننده و آینههای کناری، نورپردازی داخلی، سیستم خوشآمدگویی، شیفتر پشت فرمان، پنل لمسی ۸ اینچی، سیستم تهویه، تنظیم تهویه ردیف دوم، تنظیم خودکار ارتفاع نور جلو، چراغ مه شکن جلو، شارژر وایرلس، سردکن صندلیهای جلو، سامانه کنترل صوتی، سیستم پیشرفته ایمنی فعال موسوم به ADAS به استثنای سامانه هشدار نقاط کور.
ضمنا حالت رانندگی کامفورت برای مدل کلاسیک حذف شده است و تعداد بلندگوهای سیستم صوتی نیز از ۸ به 6 عدد کاهش پیدا کرده است. همچنین قطر صفحه لمسی مالتی مدیا و صفحه کیلومترشمار به ترتیب از ۱۲.۳ به ۱۰.۲۵ و ۷ اینچ کاهش یافتهاند. با این حساب مهمترین آپشن های تیگو 8 کلاسیک شامل موارد زیر میشود:
کروز کنترل، سیستمهای کنترل کشش و پایداری، کنترل توقف در سربالایی، حسگرهای پارک جلو و عقب، سنسور باران، سنسور نور، فشار باد تایرها، رادار هشدار نقطه کور، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سقف پانورامیک، دوربین ۳۶۰، ورود بدون کلید، سنسور پا برای باز کردن درب عقب، فرمان برقی با روکش چرمی و تنظیمات چهارگانه، گرمکن صندلیهای جلو، کیسههای هوای جلو و جانبی و پردهای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه سرنشینان عقب، دوربین داینامیک عقب و… .
کلام پایانی
تیگو ۸ کلاسیک از لحاظ قیمتی چیزی حدود ۴۰۰ میلیون تومان نسبت به نسخه پرو ارزانتر است و همانطور که اشاره کردیم از پیشرانه و گیربکس متفاوت به همراه برخی امکانات کمتر در این مدل استفاده شده است. به نظر میرسد عرضه تیگو8 کلاسیک توسط مدیران خودرو برنامه مدونی نداشته باشد و عرضه این محصول به عنوان یکی از تولیدات اصلی این شرکت در هالهای از ابهام قرار دارد؛ چراکه کلیه توجهات این شرکت و همچنین مشتریان آن به سمتوسوی نسخه گرانتر یعنی تیگو۸پرو معطوف شده و فعلا از لحاظ بازاریابی و تبلیغات نیز فرایند خاص و رونمایی رسمی برای تیگو ۸ کلاسیک انجام نشده است.
بنابراین سرنوشت این نسخه تا حدودی نامشخص است و به نظر ما مدیران خودرو احتمالا تیگو 8 کلاسیک را با تیراژ بالا به بازار عرضه نخواهد کرد. البته هیچ چیز قابل پیشبینی نیست و باید ببینیم که در آینده برنامههای شرکت مدیران خودرو و شریک چینی آن یعنی کمپانی چری در ایران به کدامین سمتوسو میرود تا آنگاه بتوان در مورد سرنوشت تیگو ۸ کلاسیک در ایران به طور دقیقتر اظهارنظر کرد.