زمزمه های عرضه ماشین آریزو ۶ پرو فونیکس (arrizo 6 pro) توسط مدیران خودرو از اواخر تابستان سال 1400 به گوش می رسید، اما نهایتا نمایش این خودرو در مراسم معرفی برند فونیکس، زیرشاخته لوکس و جدید این شرکت در دی ماه همین سال بود که به این شایعات رنگ واقعیت بخشید. در نهایت برگزاری مراسم تست درایو این خودرو در تیر ماه سال 1401 به انجام رسید تا چری آریزو 6 پرو آماده ورود به بازار شود، یک ماه پس از برگزاری مراسم تست درایو نیز مدیران خودرو برنامه ای ترتیب داد تا فونیکس آریزو 6 پرو رسما رونمایی شده و قیمت آن اعلام شود، این مراسم در هفتم تیرماه سال 1401 برگزار شد، طی این مراسم آریزو 6 مجددا معرفی شده و قیمت اولیه 1 میلیارد و 60 میلیون تومانی برای آن اعلام شد؛ مسئولین مدیران خودرو همچنین از ارائه گارانتی 5 سال یا 150 هزار کیلومتری برای این خودرو خبر دادند.
مدیران خودرو به تازگی اقدام به نوسازی تمام محصولات خود و همچنین معرفی خودروی جدید تیگو 8 پرو به بازار ایران کرده است، نسل جدید این محصولات با کیفیت ساخت بالاتر و آپشن هایی لوکس تر و با برند فونیکس به ایران می آیند، ماشین چینی چری اریزو 6 پرو نیز با وجود اینکه فیس لیفتی از خودروی چری آریزو6 است، با این برند به بازار ایران راه پیدا کرده است.
تغییرات ظاهری این خودروی لوکس چینی محدود، اما کارامد بوده است که باعث جذابیت این خودروی لوکس چینی شده است. در نمای جلو، جلوپنجره تا روی سپر کشیده شده و دیگر خبری از جلوپنجرهی کوچک مدل قبلی نیست، با این تغییر چهره خودرو کمی اسپرتتر شده، سپر جلوی خودرو نیز تغییراتی داشته و هم اکنون با خطوطی پویا تر روی آن روبرو هستیم. در نمای جانبی هیچ تفاوتی میان آریزو 6 و نسخه پرو وجود ندارد، اما در نمای عقب، بیشترین و مفید ترین تغییرات در نسخه پرو رخ داده است، چراغهای عقب تغییر زیادی کرده اند و اکنون توسط نواری باریک به یکدیگر متصل شدهاند. دیگر خبری از لوگوی چری روی درب صندوق نیست و به جای آن عبارت Fownix دیده میشود. حالا میتوانید شبرنگها را بالای سپر ببینید و جاپلاکی هم روی سپر قرار گرفته است. خروجیهای اگزوز نیز همچنان در دو طرف سپر خودنمایی میکنند، در مجموع بیشترین بهبود های طراحی در این نما اتفاق افتاده و نمای عقب نسخه پرو، کاملا پخته تر از آریزو 6 ساده بنظر می رسد که این مورد در عکس های این خودروی چینی کاملا مشخص است.
فضای داخل کابین این خودرو بسیار شبیه به چری آریزو 6 قدیمی طراحی شده. در داخل کابین، سازندگان چینی کلیات را حفظ کردهاند و به تغییرات جزئی بسنده نمودهاند. فرمان جدید دی کات اولین تغییر چشمگیر در کابین است که طراحی داخلی این خودرو را اسپرت تر کرده است. نمایشگر کیلومترشمار نیز دیگر آنالوگ نیست و اکنون همه چیز دیجیتالی شده است. تغییری در بخش داشبورد دیده نمیشود اما کنسول مرکزی خودرو از نو ساخته شده و شاهد حذف پنل لمسی سیستم تهویه هستیم، لیور دنده قبلی نیز جای خود را به لیور الکترونیکی جدید داده است. همچنین اندکی بهبود در کیفیت قطعات این قسمت به چشم می آید. فضای کابین و صندوق عقب خودرو تغییری نکرده است و تنها افزودن تعدادی آپشن رفاهی به نسخه پرو، راحتی بیشتری برای استفاده کنندگان فراهم کرده است
این خودرو از همان موتور 1.5 لیتری توربو شارژ قدیمی کمپانی چری بهره می برد که پیشتر آن را روی اکثر محصولات این شرکت دیده بودیم. این موتور توانایی تولید 147 اسب بخار قدرت در 5500 دور در دقیقه و 220 نیوتون متر گشتاور از 1750 تا 4000 دور در دقیقه را دارد و این نیرو را از طریق یک گیربکس CVT با 9 دنده مجازی به چرخ های جلو منتقل می کند. چری 6 پرو در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل میله پیچشی استفاده می کند. ترمز های این خودرو نیز در محور جلو دیسکی خنک شونده و در محور عقب دیسکی بوده که به امکانات جانبی نظیر ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD نیز مجهزند. مصرف سوخت 6 پرو به طور میانیگین 6.9 لیتر در هر 100 کیلومتر رانندگی سیکل ترکیبی است. همچنین این خودرو از استاندارد آلایندگی یورو 5 نیز برخوردار است.
این سدان لوکس چینی به 6 ایربگ برای راننده، سرنشین جلو، جانبی های جلو و پرده ای مجهز است. این خودرو به طور مستقل در هیچ تست تصادفی شرکت نکرده اما از آن جایی که آریزو 6 نسخه فیس لیفت آریزو 5 محسوب شده و آریزو 5 خود 5 ستاره ایمنی از موسسسه C-NCAP دارد، می توان گفت که 6 پرو خودرویی ایمن در تصادفات و حوادث رانندگی است. وجود سیستم های کمک رانندگی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، رادار نقطه کور، رادار هشدار تغییر لاین و رادار هشدار ترافیک جانبی نیز به افزایش امنیت ضمن رانندگی با آریزو 6 پرو کمک شایانی می کنند.
در زمینه امکانات رفاهی نیز این خودرو حرف هایی برای گفتن داشته و بسیاری از آپشن های کاربردی در این خودرو قابل دستیابی اند؛ سانروف، کی لس استارتر، صندلی های جلو گرمکن دار، صندلی راننده برقی 6 حالته با تنظیم گودی کمر در 4 حالت، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم مولتی مدیا با مانیتور 10.25 اینچی، سنسور نور، سنسور باران، تنظیم ارتفاع چراغ های جلو، سنسور TPMS، کروز کنترل، ترمز پارک برقی و اتوهلد از جمله امکانات شاخص این خودرو هستند.
مکانی که برای تست رانندگی آریزو6 پرو در نظر گرفته شده بود، یعنی همان پیست آزادی، شرایط را بیشتر برای سنجیدن توانمندی های دینامیکی و حرکتی خودرو فراهم میآورد تا آنکه بخوایم به نرمی تعلیق و راحتی سواری بپردازیم؛ گیربکس 9 سرعته CVT چری که اخیرا بر روی بیشتر محصولات این شرکت و برند لوکس آن، فونیکس قرار گرفته است همانند دیگر محصولات این خودرو ساز هماهنگی نسبتا خوبی با موتور 147 اسب بخاری آن داشته و در حین شتابگیری های متعدد حس کم توانی به راننده القا نمی شود. دنده ها بگونه ای انتخاب می شوند که گشتاور مورد نیاز با فشار کم پدال زیر پای راننده آماده انتقال به چرخ ها باشد و تاخیری در عملکرد پدال حس نمی شود. با انجام تست شتاب خودرو با دستگاه درگی، به عدد 9.8 ثانیه رسیدیم که برای خودرویی در این رده، مورد قبول واقع می شود. نشانی از افت قدرت ترمزگیری بعد از فشار چند ساعته داخل پیست دیده نشد و عملکرد آن ها مطمئن حس میشد. مسافت ترمز گیری از سرعت 100 کیلومتر بر ساعت تا حالت سکون در بهترین حالت با عدد 45.5 نیم متر ثبت شد. با ورود به پیچ ها حرکت های گهواره ای خودرو محدود حس میشود و در رده ای بالاتر از محصولات دیگر همین خودروساز قرار می گیرد. با نزدیک شدن به لیمیت های آن در پیچ ها، تمایل خارج شدن از مسیر، از هر 2 محور حس می شود و خودرو تمایل آنچنانی به بیش فرمانی (oversteer) از خود نشان نمی دهد. با خاموش کردن سیستم کنترل کشش نیز بیش فرمانی به واسطه انتقال بدون محدودیت گشتاور به چرخ های جلو پدید می آید.
فونیکس آریزو6 پرو در واقع یک فیس لیفت مینور از آریزو ۶ است، در این خودرو شاهد استفاده از همان ترکیب پیشرانه و جعبه دنده قبل از فیس لیفت هستیم. در بخش طراحی نیز در نمای جلو شاهد استفاده طراحان از جلو پنجره ای بزرگتر از نسل قبلی هستیم تا نسخه پرو نسبت به معمولی چهره اسپرت تری داشته باشد. در نمای عقب اما بیشترین تغییرات به چشم می خورد و شاهد طراحی دوباره چراغ ها، درب صندوق و سپر هستیم تا این خودروی لوکس چینی نمای عقبی کاملا جدید داشته باشد. در داخل کابین نیز تفاوت ها شامل طرح جدید کنسول میانی و دسته دنده، به کارگیری فرمان دی کات جدید و همچنین کیلومتر شمار دیجیتال در کنار برخی امکانات جدید هستیم.
قیمت آریزو ۶ پرو در بازار چین حدودا ۷۰ هزار یوآن است و نهایتا به ۱۰۰ هزار یوآن میرسد. (بازه قیمتی دلاری آن چیزی بین ۱۱ تا ۱۵ هزار دلار است) و انتظار می رود با قیمتی در محدوده 1 میلیارد تا 1 میلیارد و 100 میلیون تومان راهی بازار ایران شود، از اکنون می توان پیشبینی کرد